Czas pracy kierowców
Wychodząc naprzeciw aktualnym potrzebom firm transportowych oferujemy Państwu usługę w zakresie kompleksowego prowadzenia rozliczania ewidencji czasu pracy kierowców zawodowych wykonujących przewozy krajowe oraz międzynarodowe.
Oferujemy Państwu:
1. Sczytywanie danych zapisanych na urządzeniach analogowych (tarczkach)
2. Sczytywanie danych zapisanych na kartach kierowców
3. Sczytywanie danych zapisanych w tachografach cyfrowych
4. Analiza błędów i wykroczeń
5. Rozliczanie czasu pracy – wyliczanie wynagrodzeń kierowców
6. Szkolenia z zakresu czasu pracy kierowców
1. Sczytywanie danych zapisanych na urządzeniach analogowych (tarczkach)
2. Sczytywanie danych zapisanych na kartach kierowców
3. Sczytywanie danych zapisanych w tachografach cyfrowych
4. Analiza błędów i wykroczeń
5. Rozliczanie czasu pracy – wyliczanie wynagrodzeń kierowców
6. Szkolenia z zakresu czasu pracy kierowców
Kwestie sczytywania danych z tachografu cyfrowego i kart kierowców są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych.
Z przepisów wynika, że każdy przewoźnik lub inny podmiot wykonujący przewozy drogowe, będący właścicielem lub użytkownikiem pojazdu, ma obowiązek pobierania danych:
- z tachografu cyfrowego – co najmniej raz na 90 dni,
- z karty kierowcy – co najmniej raz na 28 dni.
Dodatkowe sczytanie
Ponadto zdarzają się sytuacje, że trzeba pobrać dane z tachografu, nawet gdy wymagane terminy jeszcze nie mineły. Konieczne to jest w sytuacjach:- przed trwałym bądź okresowym przekazaniem pojazdu innemu użytkownikowi,
- w sytuacji wadliwego funkcjonowania bądź uszkodzenia tachografu, który umożliwia jednak pobranie zarejestrowanych w nim danych,
- w przypadku wycofania pojazdu z tachografem cyfrowym z użytku,
- w oznaczonym terminie – np. na żądanie uprawnionych organów administracji publicznej lub inne uprawnione podmioty,
- w każdej innej sytuacji, gdy ich niepobranie groziłoby ich utratą.
- przed ustaniem stosunku pracy danego kierowcy; rozwiązaniem umowy, na podstawie której świadczone były przewozy na rzecz podmiotu wykonującego przewozy drogowe,
- w przypadku utraty ważności karty kierowcy,
- w przypadkach gdy, podobnie jak w odniesieniu do danych z tachografu, zażądają tego uprawnione organy lub podmioty, a także w każdej innej sytuacji, gdy niepobranie danych groziłoby ich utratą.
kary za niepobranie danych
- kart kierowców – grozi kara w wysokości 500 zł za każdego kierowcę,
- tachografu cyfrowego – 500 zł za każdy pojazd.
Dane z tachografów i kart kierowców należy przechowywać tyle samo, ile wykresówki, a więc 12 miesięcy. Podmiot dokonujący archiwizacji zapisów tachografu cyfrowego zobowiązany jest do ich zabezpieczenia przed utratą (np. zniszczeniem lub kradzieżą) oraz dostępem osób do tego niepowołanych.
Podstawa prawna:
- § 3 ust 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Transportu z 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych,
- § 4 ust 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Transportu z 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych,
- lp. 6.3.11. i 6.3.12 załącznika 3 do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2012 r. nr 1265 z późn. zm.).